Lilypie Maternity tickers

Lilypie Maternity tickers

Monday 23 April 2012

Ibu hamil & Kosmetik



Ramai yang menegur knp x pakai make up or cantik2 masa pregnant ni.... muka pucat ajer...  bukan sbb mengandungkan anak lelaki (sbb kiter pon xtau gender lg, baby i pemalu okay) or malas ... tetapi ketahui lah setiap kosmetik yang dipakai dikuatiri ade risiko pada baby... so hari ni, kiter nk kongsi info yang kiter cari untuk para mummy lebih berhati2 & lebih berfikir panjang..

For my self, kiter lebih memilih jalan selamat dgn tidak menggunakan sebarang kosmetik semasa mengandung. If nak kuar rumah or bekerja kiter hanya menempek bedak baby di muka & menggunakan eyeliner shj .. i dont care ape org nk cakap..suami ku tau, ku cantik...ceeewaaahh..

Nasihat  yang jelas buat para mummy:
  • Jgn ambil pil sebarangan tanpa mengetahui dgn jelas isi kandungannya
  • Jauhi kosmetik yang mengandungi hidrokuinon dan bahan kimia toksik
  • Dptkan nasihat doktor sblm menggunakan kosmetik ketika hamil

Ini antara bahan2 yg sering digunakan oleh para wanita & implikasi yang mungkin akan terjadi ~ renung-renungkan :

Pemutih 
Hindari dari menggunakan produk ini semasa hamil kerana kandungannya yg mengandungi merkuri boleh menyebabkan keguguran. Jika kulit mummy kering oleskan sahaja dgn baby oil @ krim baby @ natural produk yang diyakini .
Lipstik
pewarna @ pengawet yang terkandung dlm lipstik tidak bahaya ditelan, namun jika terus menerus terkumulasi (kebiasaan menjilat bibir) dalam jumlah yang banyak akan merbahaya bagi mummy & baby ..
Ubat jerawat 
Kebiasaanya ubat jerawat mengandungi retinoic asid & bahan kimia yang berkemungkinan menyebabkan kecacatan pada bayi sbnyk 35%. Oleh yang demikian, mummy dinasihati sekiranya ingin untuk membuat rawatan, lakukan apabila usia kandungan mencecah 4 bulan ke atas.
Wangian
Bahan kimia yang terkandung dlm wangian boleh menyebabkan kesan alahan, asma, kanser, kecacatan bayi dalam kandungan, keguguran serta penyakit saraf. Implikasi ini diterima sekiranya penggunaan produk adalah secara langsung di kulit (sentuhan) dan sistem pernafasan (semburan/gas).

for more info log on website di bawah:

source :
http:// anmum.com
http://www.prn.usm.my/bulletin ~ National Poison Centre, USM
Buku Penjagaan sewaktu kehamilan & selepas bersalin – Dr.Rushmini Maris



2 comments:

  1. bet354 Casino Review | Exclusive Bonus Code for Slots betway login betway login 메리트카지노총판 메리트카지노총판 236Trusted betting site reviews and ratings for 횔사다리 사이트 무 신사

    ReplyDelete